torsdag 31 augusti 2017

Mer gnäll

Alltså, Åhléns hemsida är ett skämt?! Hur är det möjligt för nånting att vara så kasst i detta högteknologiska samhälle. Nästan så man blir lite nostalgisk. Har försökt handla några OPI-nagellack eftersom det varit nån sorts erbjudande på dem hela sommaren. Alla färgerna är listade som samma produkt så man når inte en enskild färg från sajtens sökfunktion. För att hitta dem måste man gå in på produktens sida och leta i en drop down-meny. Detta försvåras en del av att listan måste laddas in bit för bit (kanske 10-20 poster i taget) och att ladda ett sånt stycke tar minst en minut. (Dessutom ser namnen på färgerna ut att vara inskrivna av en full babian typ.) Sidan överlag är fruktansvärt långsam.
Vidare fattar jag inte hur det är tänkt att man ska använda sina medlemsrabatter om man har flera produkter och rabatter samtidigt? Förra månaden försökte jag handla med både min vanliga 20% på valfri skönhetsprodukt och en annan "Köp två valfria varor, få 25% på billigaste", men fick ge upp till slut. När jag hade fler än två produkter så verkade den bara tillämpa det andra erbjudandet (alla varorna i korgen var skönhetsprodukter) och då la den 25% på den allra billigaste varan i korgen (den näst dyraste borde väl varit rimligast?). Hittade inget sätt att själv välja hur rabatterna skulle tillämpas med mindre än att man delar upp köpet i omgångar. Man hade ju också kunnat tänka sig att hemsidan själv skulle optimera rabatterna åt en.
Hursomhelst slutade den gången med att jag bara köpte en vara, Essie Gel Setter som är mitt vanliga överlack. Onödigt då den finns överallt, men det var sista dagen på rabatten och frakten är fri om man hämtar i butik så jag skulle ju spara några tior i all fall och jag vägrar betala fullpris för den. Den levererades i en kartong som hade kunnat rymma produkten flera gånger om och hur mycket omslagspapper som helst verkligen. Ja det var väl lite mitt eget fel också. Den här gången blev det lite mer spännande grejer i alla fall. Fast man hinner liksom tappa peppen på shopping när det tar en timme att bara söka fram produkterna man vill ha, man bara sitter där och tänker på hur meningslös hela jakten på dyrt färgglatt krimskrams är. Kanske hela hemsidesdesignen är nån sorts antikapitalistisk konspiration. Bra jobbat i så fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar