söndag 31 december 2023

lifestyle goals '24 edition

Eftersom det förra inlägget blev så gnälligt (alltså, jag går inte alltid runt och tänker på det där, bara när jag är på dåligt humör, vilket dock tyvärr är ganska ofta) så tänkte att jag skulle skriva ett lite gladare inlägg om det nya året. Hittade ett gammalt inlägg om nyårslöften som jag skrev för tre år sen och tänkte kommentera lite på det!

- Köpstopp på nagellack hela året ut. -- Jag köper inte så mycket nagellack just nu, inte direkt p.g.a. något löfte eller så, utan för att jag inte är så sugen. Tycker det är ganska skönt eftersom jag redan har så många nagellack (säkert över tusen vid det här laget). Det ger mig en chans att använda dem jag redan har, är ju tråkigt att de bara ska ligga där. Hoppas det fortsätter så, men vill inte förbjuda mig själv att köpa nya ifall jag skulle få lust till det. Överlag när det gäller konsumtion av kosmetika, kläder och liknande så är jag varken jättepeppad på själva konsumtionen eller på köpstopp. Har aldrig sminkat mig så mycket och tittar inte på sminktutorials som underhållning längre, så blir inte "inspirerad" att köpa smink på det sättet. Kläder tycker jag inte heller är så jättekul på sistone -- har varit på väg uppåt i vikt några år nu så det kan ju spela in, brukar ju vara roligare med shopping när man känner sig smal. Fast strumpbyxor är ju alltid kul. Sen jag tog hål i öronen 2020 har väl billiga örhängen seglat upp som en ny hoarding-kategori, men känns inte direkt akut att sluta med det heller.

- Sminka mig minst en gång i veckan. -- Jag brukar slänga på mig mascara och concealer om jag ska träffa folk (vilket inte alltid blir varje vecka men ett par gånger i månaden i alla fall), kanske dutta på någon skimrig ögonskugga om det är ett festligare tillfälle. Hade väl inte tänkt ändra på det. Har ibland tänkt att det vore kul att använda läppstift/läppglans oftare men jag dricker så mycket kaffe och biter så mycket på läpparna, tycker det är lite svårt att kombinera.

- Börja spara pengar i nån organiserad form. -- Jag har lite pengar undanlagda på Avanza, ibland för jag väl över dit om det börjat samlas för mycket på lönekontot. Jobbar bara 75 % så min lön är relativt blygsam (ja, med tanke på min utbildning och så menar jag) men jag har inte så dyr livsstil så jag gör ändå inte slut på allt. Men jag sparar inte till nåt särskilt, skulle eventuellt vilja flytta till en något större lägenhet nån gång men det känns inte akut.

- Planera bättre i allmänhet, planera varje vecka, skriva att göra-listor och så vidare. -- Ja, det här har jag fortfarande inte direkt kommit nånstans med, fast jag använder kalendern mer och har en lista för min kvällsrutin som jag tyckt funkat okej. Vill fortfarande absolut bli bättre på sånt överlag. (Skriver mer om det längre ner.)

- Inga fler hobbies. -- Ja den här problematiken kvarstår också, och jag förstår tanken med att tänka igenom vad man INTE ska göra också så man slipper slösa mental energi på det, men... Grejen är att jag fortfarande väldigt gärna vill hålla på med hobbies även om jag inte hinner. Det känns fortfarande lite som meningen med livet. Så jag vill inte lova mig själv att jag ska hålla på mindre med hobbies, eller för den delen förbjuda mig själv att skaffa nya hobbies, även om jag konstant är besviken över att jag inte hinner med dem, för det känns lite som att bara acceptera att livet hädanefter bara ska vara "äta sova dö" liksom. Vilket känns för deppigt för att funka som nyårslöfte för mig.

- Försöka skaffa nån form av umgänge utanför familjen. -- Ja, det har jag ju lite oväntat haft under 2022-2023

Ja, det var det. Alltså inte så många av de löftena som känns relevanta längre. Här är några livsstilsrelaterade områden som jag hoppas kunna jobba på under 2024:

 - Alkohol. -- Detta har jag ju pratat om tidigare. Det är främst ensamdrickandet hemma som känns som ett problem (socialt drickande känns mer okej, då jag prioriterar att vara social). Jag hamnar i olika konflikter med mig själv där jag inte kan bestämma mig för hur mycket jag "får" festa till det, vilket leder till besvikelser på det ena eller det andra sättet. Hade ju något försök med att skippa hemmadrickandet totalt vilket var okej men lite småtrist. Nu har jag en idé till en annan variant på "regler" kring alkohol som jag tänkte testa under januari, vill inte berätta exakt hur de ser ut men kanske blir en uppföljning senare om jag orkar.

- Mat och träning. -- Har som sagt gått upp i vikt i några år. Jag är fortfarande en bra bit ifrån min högsta viktnotering nånsin från 2016 men vill inte fortsätta åt det hållet. Har lite idéer även här kring hur jag skulle kunna lägga upp mitt ätande. Vill inte skriva för mycket om det heller då det redan finns för mycket bantnings-info på internet. Vad gäller träning skulle jag egentligen gärna vilja komma igång med det igen då jag förmodligen skulle må bättre fysiskt. Och ja, i viss mån psykiskt, om man bortser från den där nojiga besattheten av att hinna med träningen hela tiden och hur ilsken man blir av testosterontillskottet då. Men har alltid tyckt att det är så stressigt att pussla in det och stress har jag nog av tack. Plus att jag bestämt mig för att jag hatar gym, så himla trista och oinspirerande miljöer, för mycket folk, bullrigt, urk. Kanske orkar springa lite mer när det blir väder för det men jag tänker inte lova nånting där, får räcka med promenader.

- Gå till kontoret oftare. -- Jobbar nästan alltid hemma även om jag vet att jag mår sämre av det, ska väl göra ett ryck till nu då...

- Få ordning på mina kvällar. -- Sömnproblem är ju en evig följetong i mitt liv. Mina vardagskvällar följer ofta det här trista mönstret att jag sitter svintrött och slöscrollar i insta-feeden eller valfri annan hjärndöd aktivitet. Att orka ta tag i kvällsrutinen med tandborstning och annat känns som att bestiga Mount Everest typ. Sen tvingar man sig ändå genom rutinen runt midnatt nån gång, en tid på dygnet då jag av nån anledning alltid får nån sorts påslag och är helt uppe i varv, antingen på ett ångestladdat älta-noja-sätt, eller ibland på ett mer "positivt" sätt med projektlusta och en massa "bra idéer". (Skriver t.ex. detta runt midnatt och märker att det kommer hur mycket ord som helst just nu, lol.) Och sen tar det självklart flera timmar att somna. Hinna med mer kvalitativa aktiviteter på kvällen är bara att glömma då jag alltså har fullt upp med att vara dödstrött och prokrastinera min tandborstning.

(Fortsättning på samma punkt) Min dröm vore följande: Att man alltid ser till att redan ha ätit dagens sista måltid när man väl kommer hem vid 19- till 20-tiden, så att man slipper sätta sig ner och äta, vilket ofta är vad som inleder det där halvt komatösa tillståndet. I stället undviker man noggrant att sätta sig ner och går genast igenom kvällsrutinen steg för steg. (Rutinen finns redan nedskriven på en lapp och uppsatt på kylskåpet med plats för att bocka av varje steg.) SEN får man göra vad man vill innan man går och lägger sig! Kanske till och med -- vågar jag ens säga det -- hålla på med nån hobby i en timme eller så? Eller bara vara duktig och gå och lägga sig extra tidigt. Ja, sen om man ska till kontoret nästa dag måste man ju visserligen duscha och hålla på (morgondusch tar jag bara om jag absolut måste, H-A-T-A-R), vilket är pissetråkigt och hur tids- och energikrävande som helst, men ändå. Låter det inte fantastiskt? Here's hoping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar