tisdag 12 augusti 2014

Hur funkar det att "inte tvätta håret"

De sista åren (?) verkar det ha blivit väldigt poppis att prata om hur mycket man hatar att tvätta håret och att man "inte har tvättat håret på flera veckor, hihi" och hur mycket man älskar produkten torrschampo. Som här till exempel. Jag blir så fascinerad av detta för jag förstår verkligen ingenting. Jag menar inte att vara aggressiv eller nåt (förlåt verkligen om jag råkar låta nedlåtande nånstans, jag menar det verkligen inte!), jag blir bara så full av frågor. Som:
  •  HUR GÖR NI I DUSCHEN? Står ni och dodge:ar duschstrålen med huvet eller använder ni en sån där vidrig svettig dusch-hätta à la skolgympans omklädningsrum 1995 eller... vad? 
  • Varför tycker ni det så jobbigt att tvätta håret? Man står i duschen, man schamponerar håret, tvättar ur, klart på max tre minuter? Lite småtrist och tjatigt, visst, men varför är det så mycket jobbigare än all annan intvålning och annat man gör i duschen? Obs, nu pratar jag om folk som har ungefär samma hårtyp som jag själv, alltså inte supermegatjockt och inte jättelockigt. Jag har förstått att t.ex. afrikanska hårtyper kräver en helt annan typ av omvårdnad som jag inte vet så mycket om, och har man supertjockt (och/eller superlångt) hår kan jag tänka mig att det är mer jobb.
  • Ursäkta, no offense men känner ni inte er ofräscha i hårbotten? Nu pratar jag inte nödvändigtvis så mycket om flott, utan mer om gammal svett. Jag har inte själv så mycket problem med flott nuförtiden -- förr i tiden såg mitt hår alltid helt fruktansvärt ut nån dag efter tvätt, fettigt och platt med en krullig "gloria" liksom. Men nuförtiden så ser det helt okej ut även när det är otvättat, kanske för att jag färgar det nu (har hört att färgning och blekning kan göra att man får mindre problem med fet hårbotten). Så jag fattar att det där med flott i hårbotten kan funka olika. Men känns det inte äckligt med all gammal intorkad svett? Hårbotten är ju ett av de ställen på kroppen där man svettas absolut mest, liksom. Är det mer acceptabelt enligt sociala normer med veckogammal svett i hårbotten än i armhålorna?
  • Varför funkar inte torrschampo för mig? Eller rättare sagt, varför funkade det inte på den tiden när jag hade problem med flottig hårbotten och testade det? Håret blev bara lite dammigt, som jag minns det. Krull-"gloria", platthet och flottighet bestod. Använde i och för sig nåt billigt torrschampo som kanske var jättedåligt.
Jag minns en hemsk period i mitt liv där jag var tvungen att duscha varje dag p.g.a. att jag hade heltidssysselsättning där jag var tvungen att träffa folk varje dag men försökte låta bli att tvätta håret varannan dag för att "inte slita på det så mycket" och för att det inte skulle bli flottigt lika fort. Då körde jag metoden med att försöka undvika duschstrålen med huvet. Jag stod där i duschångorna som 1) fick min hårbotten att svettas i överfart och 2) gjorde att småhåren krullade ihop sig ännu mer, så håret blev i själva verket ÄNNU fulare/ofräschare av att jag duschade. Sen gick jag iväg med mitt hår ihopsnott i en desperat hästsvans som jag försökt dra åt så hårt som möjligt för att slippa se eländet, vilket inte var nån vidare snygg look på mig. Minnet av kombinationen av flottigt huvud och nybadad, lite torr kliig kropp får mig fortfarande att rysa lite inuti. Nej, jag tror inte att jag nånsin kommer att klara av att duscha utan att tvätta håret mer. Men jag är fortfarande hemskt nyfiken på hur det hela funkar. Hör gärna av er, tjejer-som-inte-tvättar-håret! (Och likasinnade icke-tjejer för den delen.)

P.S. Jag tänkte inte så mycket på hela no poo-rörelsen nu för den är ju ett kapitel för sig. Utan mer de här vanliga tjejerna som "inte gillar att tvätta håret".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar