måndag 25 augusti 2014

Tyst matlagning

Vad gör man om man p.g.a. arbetslöshet och allmän värdelöshet har vänt helt upp och ner på dygnet och blir hungrig mitt i natten men inte har lust att äta knäckebröd med trist philadelphia-ost (har slutat köpa gott bröd och pålägg i nåt sorts försök att minska mitt kolhydratintag)? Man lagar mat, så tyst man kan för det är lyhört som fan i huset. Tar fram skärbräda och kniv medan man gör sitt bästa för att slamra så lite som möjligt, tar försiktigt ut några grönsaker ur kylen. Hackar försiktigt grönsakerna sittande vid skrivbordet medan man slötittar på ännu ett avsnitt av Gossip Girl. Steker grönsakerna på treans värme i stället för sexans -- det tar tre gånger så lång tid -- och försöker låta bli att stöta i stekpannan med stekspaden när man rör om. Kokar pasta på fyrans värme (det borde man alltid göra egentligen, det är ju bara onödigt att vattnet stormkokar). Dukar fram så tyst man kan, äter framför resten av avsnittet. Aah, jag älskar mitt dekadenta liv ibland. Nu är klockan halv åtta på morgonen och jag ska dricka en kopp te och sen ska jag duscha och gå ut och springa några ärenden. Tror jag har hyfsat god chans att få ordning på dygnsrytmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar