måndag 1 september 2014

Konstiga storlekar på H&M

Jag är tjock, och just nu är jag tjockare än nånsin. Min medellånga kropp väger över 90 kg och en väldigt stor del av "extrakilona" sitter runt midjan, på magen och ryggen. Jag försökte ta mitt midjemått nån gång, vet inte om jag gjorde rätt (jag har ingen direkt midja så det är lite svårt att veta var man ska mäta, jag har ett lite smalare ställe ovanför magbullen där linningen på mina kjolar brukar sitta, men jag försökte mäta på det tjockaste stället) men jag fick det till kanske 115 cm tror jag och då var jag mindre än jag är nu. Jag minns i alla fall att jag jämförde med H&M:s storlekstabell och fick det till att mitt midjemått motsvarade storlek 54.
Så visst är det oerhört märkligt att H&M:s kläder i storlek XL (motsvarande 48–50, enligt samma storlekstabell) flertalet gånger på sistone har visat sig vara FÖR STORA? Häromdagen var jag därinne och fick syn på ett par byxor jag varit intresserad av att köpa – såna där fladdriga byxor i viskostyg med resårmidja som funnits mycket i butikerna de senaste åren – men som jag inte sett i XL tidigare, så jag tog med dem in i provrummet. Resårmidjan liksom hängde slappt ovanpå magbullen (och jag såg ut som Karlsson på taket, men det har kanske mer med passformen än storleken att göra).
Samma sak hände i somras när jag beställde en kjol i trikå från hemsidan. Resåren var för lös även när jag hade den runt tjockaste stället och kjolen hasade ner när jag gick. Jag orkade inte skicka tillbaka den så nu hänger den i garderoben och gör ingen nytta. Obs, i båda fallen handlade det alltså om lösa och lediga kläder med töjbar resårmidja. Hur svårt är det att göra resåren tillräckligt tajt så att plaggen sitter ordentligt på en person som alltså är betydligt större än vad storleksstandarden anger? Dåligt, tycker jag.
Jag vet inte om det är frågan om nån sorts "vanity sizing", alltså att företaget medvetet gör storlekarna för stora för att kunderna ska känna sig glada över att komma i en mindre storlek än vanligt och då bli mer köpglada. Trams i så fall. Tanken med att det ens finns storleksstandarder är väl att man ska slippa gissa sig fram till vilken storlek man ska ha. Däremot vore det så klart kul med ett bättre plussortiment på H&M (och ja, jag vet att det finns andra kedjor också) – visst finns det en del okej plagg, men blandningen domineras av ganska ordinära basplagg och tantiga polyestersjok. (Jag brukar i och för sig inte köpa nånting från plussortimentet, utan håller mig till stretchiga trikåplagg, vida kjolar med resårmidja o.s.v. i vanliga storlekar.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar