onsdag 15 juni 2016

Näbbmus

Nån gång i höstas var jag på väg till fots från universitetet i riktning mot Ryd på en liten gångväg som går längs med ett område med vegetation av skogstyp (antar att det är för litet för att kallas för en skog). Där vid vägkanten fick jag syn på ett djur som jag aldrig sett förut. En pyttepytteliten boll av mjuk päls, inte mer än 5 cm lång, som nosade omkring i det döda gräset. Så här:
Grämer mig lite över att jag inte tog en video, så man kunde se att den rörde på sig. Som det är nu ser det ut som att det lika gärna kan vara en dekoration nån tappat från sin mössa.
När jag kom hem tittade jag omkring lite på Wikipedia och kom fram till att det kan ha varit en dvärgnäbbmus, men nu när jag tittar på artikeln igen är jag inte alls säker. Djuret jag såg har helt klart längre päls än det på bilden i Wiki-artikeln, och jag minns inte om det hade nån svans. Kan inte se nån svans på bilderna i alla fall. Ansiktet var lite svårt att se så jag vet inte om djuret hade en sån där lång nos.
Häromnatten drömde jag om djuret. [Borttaget: Massa tråkigt onödigt trams]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar