måndag 14 mars 2016

Små projekt

(Okej, varning för att det kan bli en hel del bantnings- och självförbättringsrelaterat snack i inlägget.)
Hittills i år har väl Projekt Liv gått halvbra. Jag är inte särskilt nöjd med hur jag skött studierna -- okej, bra att jag fått opponeringen och lite annat på exjobbet gjort, men borde ha lagt ner mycket mer tid på det och kommit längre. Jag vet ju med mig att jag aldrig lyckas hålla lika hög takt som "man borde" men det vore rätt tråkigt om jag inte blev klar innan sommaren, så det är nog läge att lägga på ett par kol. Hur nu det ska gå till, jag vet inte om jag nånsin har lyckats göra nån uppryckning när det gäller studierna. Har så lätt att hamna i de där prokrastinerings-eländena och bli helt passiv så fort jag har minsta lilla pyttelilla krav på mig. Duktiga Flickan bor inte här.
Ska börja äta ADHD-medicin nu (Concerta) så får se om det hjälper. Har nog ingen jättetilltro till själva medicinen så där, tror fortfarande det krävs att jag aktivt gör en förändring i mitt beteende på nåt sätt. Som det är nu går min begränsade energi ut åt alla håll och kanter och jag lägger för mycket tid på onödigheter. Men det ska bli spännande att se hur det känns.
Det finns två projekt jag har haft sen jag kom tillbaka till stan efter jul och nyår som jag faktiskt har lyckats hålla igång. Det ena var kostrelaterat: jag skulle framför allt ta bort alla sötsaker ur mathållningen och även försöka minska kolhydratintaget lite i övrigt. Jag åt sötsaker -- bullar, kakor, godis, risifrutti, fruktyoghurt, läsk, chokladbitar, nyponsoppa (jag gillar att variera mig) -- varje dag förut, så det är en stor förändring i sig. Jag äter Lindahls sockerfria kvarg med vaniljsmak och några hallon till frukost varje dag, plus ett par smörgåsar. Jo, det är lite "matersättning" över den där kvargen, känns väldigt artificiellt och Nutrilett-aktigt. (Och det blir så jävla mycket plastskräp av de där byttorna?!) Men det får duga, jag behöver nåt att hålla mig till och att hitta vettig frukostmat är så svårt. Annars äter jag bara osötat bröd (oftast Aktiv-brödet från Garant, billigt och smakar helt okej), men det blir fortfarande ganska mycket bröd eftersom jag är så van vid det och inte har kommit på nån bra ersättning. När jag äter pasta, vilket jag fortfarande gör några gånger i veckan p.g.a. praktiskt och enkelt, tar jag kanske hälften så mycket som jag brukade göra förut (brukade alltid ta ett berg av spaghetti, typ).
Men jag äter mig mätt, annars hade det nog inte funkat. Hatar att vara hungrig. Har gått ifrån dieten några gånger när jag umgåtts med familjen, som den här helgen, vilket också känns okej. Tanken är ju att det ska vara mer av en livsstilsförändring som jag ska ha en chans att upprätthålla, inte nån tokbantning. Det känns inte jobbigt eller så, sötsakerna lockar bara när jag råkat gå till affären hungrig. Antar att det är som LCHF-människorna säger, att man vänjer sig av med det.
Det andra projektet är ekonomirelaterat och lite mer påtvingat eftersom jag har en begränsad summa pengar att leva på under våren. Jag försöker hålla en veckobudget på runt 500 kr (450 just nu) för hushållsvaror och vara restriktiv med övriga inköp. Ingen jätteambitiös nivå, jag vet -- det går så klart att leva på mycket mindre, men det får duga. Det gick lite överstyr med shoppingen innan julen eftersom jag hade så ovant mycket pengar på kontot, men det känns bra att ha någotsånär kontroll nu, även om det blivit ett par utsvävningar.
Just känslan av kontroll är nog ganska viktig när det gäller båda de här sakerna, det är nånting jag tror att jag skulle må bra av att ha mer av i mitt liv. Det är ju synd att jag inte känner att jag har kontroll i så hög grad över min huvudsysselsättning, d.v.s. skolan, men det är alltid något. Men nu har jag bestämt att jag ska göra ett nytt experiment under veckan som kommer, och den här gången har det att göra med mitt internetanvändande. Reglerna är ganska enkla: Inget internet-"trams" före klockan tio på kvällen på veckodagarna. Vad "trams" är är jag inte helt säker på och det känns som att jag lär bli varse allteftersom. Men här är en lista på saker jag är säker på att de ingår:
- Bloglovin' och bloggar överlag
- Instagram (undantag för att posta egna bilder)
- Twitter
- YouTube överlag, speciellt skönhets-tutorials och liknande
- Wikipedia-artiklar som inte är relevanta för min utbildning
- Olika "intressanta" artiklar i tidningar m.m.
- Webb-tv typ SVT Play, men undantag görs för att ha nåt att titta på när jag äter middag
- Titta i webbshoppar.
Listan kanske kommer att uppdateras. Om jag måste prokrastinera tänker jag att jag ska prioritera produktiv prokrastinering, typ städning. Vi får se hur det går, återkommer med rapport i slutet av veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar