söndag 10 april 2016

Solkräms-litania

Nu när ljuset börjar komma tillbaka till våra kylslagna breddgrader är det dags att jag dammar av mitt gamla gnäll om det här med solkräm och hur hopplöst jag tycker det är. Håll till godo.
De senaste åren har jag upplevt det som att det liksom har blivit comme il faut bland smink- och framför allt hudvårds-intresserade att ha solkräm på sig jämt. Man "ska" ha minst spf 30 i fejan, även mitt i vintern när man sitter inne på ett kontor långt från närmsta fönster. För tänk om nån förskrämd UV-foton hittar fram till ens ansikte och bidrar till att man får nån extra rynka när man är 73? (Ja ja, jag vet att det kommer UV-strålning från artificiella ljuskällor också; jag raljerar lite, som du säkert märker.)
Egentligen är mitt största problem med det här svårigheten i att hitta vettig solkräm för ansiktet till budgetpris som man slipper beställa online. Jag vill helst kunna köpa min hudvård för en femtilapp på ICA Maxi, vilket kanske är lite överdrivet, men överlag tycker jag att kapitalismen har varit väldigt kass på att ta fasta på nya hudvårdstrender och anpassa dem till budgetsegmentet. Om man tittar på hudvårdsingredienser som är välkända för att ha god effekt och som haft en "buzz" omkring sig de senaste tio åren eller så, typ salicylsyra, hyaluronsyra, retinol och så vidare så är det fortfarande inget man i särskilt hög grad hittar på lågprishyllorna. Rätta mig gärna om jag har fel (är ju ingen hudvårds-aficionado). Kanske beror det på produktionskostnader i vissa fall. Ja ja, jag får väl finna mig i att vara rynkig när jag är 45 p.g.a. att jag är pank nu, oh boo fucking hoo. Jag kommer att vara i gott sällskap i alla fall.
Men solkräm är ju egentligen inte ens en fräsig ny trend -- eller inte bara, i alla fall. Det är ju snarare en ganska foträtt historia som typ rekommenderas av vården. Så varför är då tillgängligheten så jädra kass? Är det konstigt att jag vill kunna köpa en solkräm som är speciellt anpassad för ansiktet för kanske högst en hundring på, ja, ICA Maxi kanske? En som levereras i en trevlig liten tub med lagom fejk-glamourfaktor, som inte gör att man ser ut som en vandrande oljefläck, som inte ger en finnar och som man kan ha smink ovanpå, om andan skulle falla på? Det enda som finns i solkrämsväg på Maxi är de där blåa flaskorna med majonnäs-artad gegga till ett förvånansvärt högst literpris. Kapitalismen, y have u failed me?
Jo, jag vet att apoteken brukar ha solkrämer avsedda för ansiktet till okej priser, så det är kanske fånigt av mig att gnälla över att det inte finns på just Maxi (tycker dock att det är märkligt att man inte kan hitta solkräm på ställen som säljer hudvård överlag, eftersom det idag ses som en viktig del av hudvårdsrutinen). Jag kommer förmodligen att köpa på mig en tub därifrån, när jag väl hunnit researcha vilka som är bäst. Tror dock inte att jag kommer orka ha på mig solkräm varje dag i framtiden men på sommaren kan det väl kännas värt besväret i alla fall. Kanske rapporterar tillbaka om hur det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar